SEAT Leon skvěle vypadá a oslovily ho i myšlenky trvale udržitelného světa. Jeho bratr Cupra Leon PHEV se rozhodl, že ho v obou směrech překoná a daří se mu to. Vypadá ještě lépe az plug-in hybridního pohonu vytěžil o něco víc. Nabízí totiž i verzi o výkonu 180 kW, což je o 30 kW více než u sourozence.
Šedý vlk
Design je otázkou osobního vkusu. Mně se Leon líbí a speciální Sportstourer. I když je šedý! Nenápadnost této barvy trochu „kazí“ výrazné 19palcové disky, měděné detaily a přední nárazník s vyceněnými zuby. To však Leonu nebrání přikrást se nepozorovaně a nehlučně (díky plně elektrickému módu) za kořist, kterou pak nemilosrdně sfoukne ze silnice. No dobře, abych byl spravedlivý, děje se to jen při dostatečné kapacitě akumulátoru. Tehdy je díky asistenci elektromotoru nástup maxima točivého momentu okamžitý. Než jsem si na to zvykl, i jsem párkrát pogumoval asfalt. Tehdy jsem si přál i druhou hnanou nápravu. K údivu, v zatáčkách mi až tak nechyběla, podvozek totiž výborně drží stopu a nos se ze zatáčky začne tlačit až v extrémních situacích na kluzkém povrchu.
Comfort, Sport, Cupra
Tři předdefinované jízdní módy doplňuje čtvrtý Individual. Při jejich přepínání postupně tvrdne podvozek, tuhne řízení, zostřují se reakce šestistupňové dvouspojkové převodovky a motoru, mění se jeho zvuk. Až absurdně zní elektronické burácení V8 rozléhající se v kabině u módů Sport a Cupra. Přesto se mi na tváři objevil pološílený úsměv. Přidává to jízdě další emoci. Určitě doporučuji připlatit si za volant supersport s přepínačem režimů. Bez něj jsem byl odkázán na středový dotykový displej a bylo to trápení. Pravý opak je prostor v kabině. Je ho v každém směru dostatek a nikdo si nemůže stěžovat. Ve srovnání s předchůdcem, Leonem Cupra, je to obrovský rozdíl. Daň za plug-in hybridní pohon je absence plnohodnotného dvojitého dna zavazadlového prostoru, které pojme pouze nabíjecí kabely. S hybridem tak přijdete o 150 l prostoru a odvezete o 127 kg méně. Přesto zůstane litrů víc než dost.
Jen pro vyvolené
Pokud chce majitel Cupry Leon PHEV učinit svému „ekosvědomí“ zadost, musí mít možnost pravidelně nabíjet akumulátor s kapacitou 12,8 kWh. Kouzlo úspory benzínu se totiž s vyčerpáním elektrické energie vytrácí. Tehdy se dočasně z výhody stává přítěž. Pokud se při jízdě nenarekuperuje dostatek energie, musí si přeplňovaná spalovací 1,4 kromě pohonu těžšího auta poradit is dobíjením. Kdy tento moment nastane umíte ovlivnit nastavením velikosti železné rezervy akumulátoru.
Plug-in hybridní prostorné kombi dokáže být překvapivě výbušné.
Ta poslouží například pro bezemisní dojezd ve městě, bezpečný (a frajerský) předjížděcí manévr nebo při asistenci zdolávání strmých serpentin. To, jak hospodaříte s energií, se promítne do průměrné spotřeby. Mně po ujetí 170 km od plného nabití ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 4,5 la 11,4 kWh na 100 km. Po hodinovém nabíjení stoupla kapacita akumulátoru z 8 % na 38 % (plné nabití při použití wallboxu by mělo trvat 3,5 h). Bez dalšího nabíjení a po odjetí celkem 500 km byla průměrná spotřeba 6,0 l a 4,9 kWh na 100 km.
Z toho vyplývá, že Leon Sportstourer dokáže být při svém výkonu opravdu ekologický, ale musíte patřit mezi vyvolené, kteří mají denně možnost parkovat auto v blízkosti nabíječky a nabíjet jej. V opačném případě bych klidně volil lehčí čistě spalovací verzi s větším zavazadlovým prostorem.

Stručně
Co je třeba uznat
Hybridní systém pracuje naprosto hladce a samostatně.
Co nám chybělo
Více fyzických ovladačů.
Co nás překvapilo
Dokonale spojuje zdánlivě nespojitelné požadavky.
Cupra Leon Sportstourer 1,4 TSI 245 eHybrid
Cena (základ/test) 36 880/40 986 €
Záruka 5 let nebo 100 000 km
Motor
přeplňovaný zážehový R4/16V, zdvihový objem válců 1 395 cm3, Max. výkon 110 kW (150 k) při 5 000 – 6 000 ot. točivý moment 250 Nm při 1 550 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor: Max. výkon 85 kW (116 koní), Max. kroutící moment 330 Nm. Nejvyšší kombinovaný výkon 180 kW (245 k), nejvyšší kombinovaný točivý moment 400 Nm. Emise CO2 34 g/km.
Jízdní výkony
0 – 100 km/h za 7,0 s, vmax = 225 km/h, kombinovaná spotřeba podle WLTP/test 1,3 – 1,5 l/100 km + 15,3 – 16,1 kWh/100 km.
Konektivita a zavazadlový prostor
Wi-fi
Bluetooth
USB
Zrcadlení –
Úhlopříčka: 10,0
Zavazadlový prostor: 470 dm3
Hledáte vhodné pojištění pro Váš vůz? Najděte to nejvhodnější pojištění auta ještě dnes.