- Reklama -zprávy
Pondělí, 29 listopadu, 2021

BMW 7 E65 slaví už 20 let, stává se ze mě blázen?

rodina

Kontroverzní projekt v té době vypracoval Adrian van Hooydonk v čele s Chrisem Banglem. E65 byla jasným totálním odklonem od klasických linií dnes již ikonické a stále více vyhledávané E38.
Od Marek PAUCO Naposledy aktualizováno lis 22, 2021
Čtvrtou generaci BMW řady 7 tvoří luxusní auta BMW E65 a BMW E66. E65 nahradila E38 a vyráběla ji s benzinovými a turbodieselovými řadovými šestiválcovými motory nebo s V8 motory (i nafta i benzin). Na vrcholu trůnila benzinová V12.

Jak jsem zmiňoval, tento model před dekádami totálně změnil směřování BMW. Tehdy jsem mu neuměl přijít na chuť, a to jsem byl doslova „soplák“, když se u nás ve městě zjevily první kusy předfaceliftové 730d. Čas pokročil a asi jsem se zbláznil, ale „benglova sedmice“ se mi začíná bezmála po 20 letech líbit.

Co byste měli vědět?
E65 bylo prvním BMW, které mělo informačně-zábavný systém iDrive a kontroverzní vnější styl, což představovalo výrazný odklon od tradičního stylu BMW. Mezi další novinky patřily aktivní stabilizátory, šestistupňová automatická převodovka, elektronický klíč Smart Key a noční vidění. 760i byl první sériový motor V12 na světě s přímým vstřikováním.

Vývoj začal začátkem roku. 1996. Po výběrovém řízení mezi 20 designéry byl návrh Adriana van Hooydonka schválen na jaře 1998. Hotový design byl patentován 16. listopadu 2000 a vývoj byl ukončen začátkem roku 2001. E65 představili na autosalonu ve Frankfurtu v září 2001.

První stylistické náčrty z roku 1998 od Adriana van Hooydonka měly karoserii typu fastback – tedy byly ještě kontroverznější, než to, co spatřilo světlo světa o pár let později. Kontroverzní design. Design sériové zádi byl kritiky přezdíván „Bangle Butt“ kvůli prodlouženému zadnímu víku zavazadlového prostoru, něco podobného, ​​jako má nyní aktuální americká verze Lexus IS.

Rozměrově je série E65 o 45 mm delší, o 38 mm širší ao 60 mm vyšší než E38. Rozvor kol je 2 990 mm, což představuje nárůst o 60 mm ve srovnání s předchozím modelem. Navzdory těmto zvětšeným rozměrům je série E65 jen o 15 kg těžší než E38.

Interiér
Ani zde nezůstal kámen na kameni. BMW odstranilo tradiční volič převodovky na středovém tunelu a nahradilo jej páčkou namontovanou na sloupku řízení – podobně jako se nám to pojí s minivany, nebo s auty pocházejícími za oceánem. Elektronická ruční brzda se ovládá pomocí tlačítka na přístrojové desce, což dosud také pro BMW nebylo vůbec typické. Ovladače nastavení sedadel byly přesunuty z jejich tradičního místa na boční straně sedadla dovnitř zvýšené středové konzoly, což vyvolalo okamžitě kritiku. Další důležitou změnou byla absence náklonu palubní desky k řidiči. Cosi takového bylo v té době nepředstavitelné!

iDrive poprvé
E65 bylo první BMW, které využívalo informačně-zábavný systém iDrive. Systém iDrive byl postaven na VxWorks, zatímco navigační systém byl postaven na platformě Windows a obsahoval rozhraní primárně založené na centrálním ovladači, což si vysloužilo dávku kritiky. Mnohé z funkcí, jako je klima, navigace, vyhřívání sedadel, telefonování a nastavení auta, byly začleněny do jednoho systému umožňujícího centralizované ovládání

Facelift
K mému divu zůstalo auto v produkci poměrně krátce, na to, kolik do něj investovali peněz. Výroba skončila v roce 2008 a v poločase života přišla skutečně výrazná modernizace. Nová přední a zadní světla zjemňovala původně výrazné charakterové rysy. Samozřejmě poměnily i nárazníky či jiné detaily karoserie. V interiéru jsme našli novou výbavu, a co je hlavní, iDrive se stal víc intuitivním. Jemnými změnami prošel i podvozek, což se podepsalo nad jistějšími jízdními vlastnostmi.

Jsem blázen?
Byly časy, kdy bych o E65 kolo neopřel. Fakt se mi designů nelíbila. Potom, během vysoké školy, nedaleko kolejí parkovala krásná černá 730d s 21palcovými disky, věčně naleštěná. Tehdy se ceny pohybovaly enormně vysoko, takže jsem model E65 ještě také nedíval. Nyní jsou ceny opravdu nízké… jenže u tohoto typu auta platí, že nákupem to teprve začíná. Důvod, proč vznikl tento článek je spíše to, že i aktuální designový jazyk BMW potřebuje čas na dozrání. Hlavně elektrické modely…

Další články autora

Jak analyzovat a zlepšit půdu v ​​zahradě

Umět si svépomocí zanalyzovat a následně vylepšit půdu není jednoduché. V tomto článku vám ukážeme,...

Jak na zimu uskladnit cibulky jarních květin

Ať už skladujete křehké letní cibuloviny nebo odolnější jarní cibuloviny (tulipány, krokusy, hyacinty, okrasný česnek),...

Kolonie – výstavba rodinných domů z Leier materiálů

Cena rodinných domů, zvláště v okolí hlavního města, neustále stoupá. Chcete-li pro svou rodinu zahrádku...

S otočným pracovním stolečkem na nářadí budete mít vše potřebné po ruce a zabere jen minimum místa

Využijete jej v garáži, v dílně, ale i v domácí pracovně. Můžete na něm sedět,...

Nejnovější články

Jak analyzovat a zlepšit půdu v ​​zahradě

Umět si svépomocí zanalyzovat a následně vylepšit půdu není jednoduché. V tomto článku vám ukážeme,...

Jak na zimu uskladnit cibulky jarních květin

Ať už skladujete křehké letní cibuloviny nebo odolnější jarní cibuloviny (tulipány, krokusy, hyacinty, okrasný česnek),...

Kolonie – výstavba rodinných domů z Leier materiálů

Cena rodinných domů, zvláště v okolí hlavního města, neustále stoupá. Chcete-li pro svou rodinu zahrádku...
- Reklama -PR článek