Kontroverzní projekt v té době vypracoval Adrian van Hooydonk v čele s Chrisem Banglem. E65 byla jasným totálním odklonem od klasických linií dnes již ikonické a stále více vyhledávané E38.
Od Marek PAUCO Naposledy aktualizováno lis 22, 2021
Čtvrtou generaci BMW řady 7 tvoří luxusní auta BMW E65 a BMW E66. E65 nahradila E38 a vyráběla ji s benzinovými a turbodieselovými řadovými šestiválcovými motory nebo s V8 motory (i nafta i benzin). Na vrcholu trůnila benzinová V12.
Jak jsem zmiňoval, tento model před dekádami totálně změnil směřování BMW. Tehdy jsem mu neuměl přijít na chuť, a to jsem byl doslova „soplák“, když se u nás ve městě zjevily první kusy předfaceliftové 730d. Čas pokročil a asi jsem se zbláznil, ale „benglova sedmice“ se mi začíná bezmála po 20 letech líbit.
Co byste měli vědět?
E65 bylo prvním BMW, které mělo informačně-zábavný systém iDrive a kontroverzní vnější styl, což představovalo výrazný odklon od tradičního stylu BMW. Mezi další novinky patřily aktivní stabilizátory, šestistupňová automatická převodovka, elektronický klíč Smart Key a noční vidění. 760i byl první sériový motor V12 na světě s přímým vstřikováním.
Vývoj začal začátkem roku. 1996. Po výběrovém řízení mezi 20 designéry byl návrh Adriana van Hooydonka schválen na jaře 1998. Hotový design byl patentován 16. listopadu 2000 a vývoj byl ukončen začátkem roku 2001. E65 představili na autosalonu ve Frankfurtu v září 2001.
První stylistické náčrty z roku 1998 od Adriana van Hooydonka měly karoserii typu fastback – tedy byly ještě kontroverznější, než to, co spatřilo světlo světa o pár let později. Kontroverzní design. Design sériové zádi byl kritiky přezdíván „Bangle Butt“ kvůli prodlouženému zadnímu víku zavazadlového prostoru, něco podobného, jako má nyní aktuální americká verze Lexus IS.
Rozměrově je série E65 o 45 mm delší, o 38 mm širší ao 60 mm vyšší než E38. Rozvor kol je 2 990 mm, což představuje nárůst o 60 mm ve srovnání s předchozím modelem. Navzdory těmto zvětšeným rozměrům je série E65 jen o 15 kg těžší než E38.
Interiér
Ani zde nezůstal kámen na kameni. BMW odstranilo tradiční volič převodovky na středovém tunelu a nahradilo jej páčkou namontovanou na sloupku řízení – podobně jako se nám to pojí s minivany, nebo s auty pocházejícími za oceánem. Elektronická ruční brzda se ovládá pomocí tlačítka na přístrojové desce, což dosud také pro BMW nebylo vůbec typické. Ovladače nastavení sedadel byly přesunuty z jejich tradičního místa na boční straně sedadla dovnitř zvýšené středové konzoly, což vyvolalo okamžitě kritiku. Další důležitou změnou byla absence náklonu palubní desky k řidiči. Cosi takového bylo v té době nepředstavitelné!
iDrive poprvé
E65 bylo první BMW, které využívalo informačně-zábavný systém iDrive. Systém iDrive byl postaven na VxWorks, zatímco navigační systém byl postaven na platformě Windows a obsahoval rozhraní primárně založené na centrálním ovladači, což si vysloužilo dávku kritiky. Mnohé z funkcí, jako je klima, navigace, vyhřívání sedadel, telefonování a nastavení auta, byly začleněny do jednoho systému umožňujícího centralizované ovládání

Facelift
K mému divu zůstalo auto v produkci poměrně krátce, na to, kolik do něj investovali peněz. Výroba skončila v roce 2008 a v poločase života přišla skutečně výrazná modernizace. Nová přední a zadní světla zjemňovala původně výrazné charakterové rysy. Samozřejmě poměnily i nárazníky či jiné detaily karoserie. V interiéru jsme našli novou výbavu, a co je hlavní, iDrive se stal víc intuitivním. Jemnými změnami prošel i podvozek, což se podepsalo nad jistějšími jízdními vlastnostmi.
Jsem blázen?
Byly časy, kdy bych o E65 kolo neopřel. Fakt se mi designů nelíbila. Potom, během vysoké školy, nedaleko kolejí parkovala krásná černá 730d s 21palcovými disky, věčně naleštěná. Tehdy se ceny pohybovaly enormně vysoko, takže jsem model E65 ještě také nedíval. Nyní jsou ceny opravdu nízké… jenže u tohoto typu auta platí, že nákupem to teprve začíná. Důvod, proč vznikl tento článek je spíše to, že i aktuální designový jazyk BMW potřebuje čas na dozrání. Hlavně elektrické modely…
Kalkulátor pro nejlevnejší pojištění auta. Najděte to nejvhodnější pojištění v řádu minut!